۷/۰۴/۱۳۸۸

آسفالت مسيرهاي كوهستاني؛ مزايا و معايب
آسفالت ماده‌ای سیاه، بسیار چسبنده یا شبه جامد می‌باشد و ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.
ماهيت وجودي آسفالت در جذب گرما و بر خلاف خاك عدم انعكاس حرارت مي باشد. از اين رو گرماي جذب شده در شهرها بر خلاف طبيعت شب هنگام ساطع مي شود.
همين خاصيت گرمازائي آسفالت موجب شده تا تمايل به استفاده از آسفالت در طبيعت كاهش يابد و به رغم نياز به راههاي دسترسي در طبيعت در اغلب كشورها جاده ها با زيرسازي مستحكم و بدون بهره گيري از پوشش آماده شوند.

اما در محيطهاي كوهستاني كه به خودي خود بدليل افزايش حرارت كره زمين با نابودي يخچالها همراه هستند، بهره گيري از آسفالت مي تواند اين روند را تسريع نمايد.

آسفالت جاده ها، دسترسي راحتتر، هجوم جمعيت و آلودگي بيشتر!
از آنجا كه دسترسي آسان همراه است با هجوم گردشگر به مناطق طبيعي، راهسازي مي تواند نقش موثري در ورود گردشگر به اماكن ناشناخته و بكر باشد.
از مزاياي ورود گردشگران به هر منطقه نيز ميتوان به بهره گيري ايشان از اقامتگاههاي محلي، غذاخوريها، وسايل نقليه و ... اشاره نمود.
ضمن آنكه تجربه گردشگري محيطهاي طبيعي كشورمان نشان دهنده تخريبهاي گسترده كوهستان توسط گردشگران از قبيل ريختن زباله، نابودي گونه هاي گياهي بر اثر پاكوب كردن و چيدن، ريختن روغن و سوخت خودرو ها و ... همراه هميشگي گردشگريمان مي باشد. تجربه تلخ جاده كشي در سبلان شاهدي بر اين ادعاست.
گردشگري كوه دماوند لطمه يا سود؟!
تسهيل در رفت و آمد گردشگران به كوهپايه هاي دماوند از عواملي است كه به جاي بهره رساندن به بوميان منطقه موجب كاهش درآمد ايشان نيز خواهد شد! ديگر كسي براي شب ماني تمايلي به حضور در رينه را ندارد زيرا در كوتاهترين مدت زمان قادر به حضور در گوسفندسرا خواهند بود. خودروهاي دودفرانسيل براي بردن كوه نوردان به گوسفندسرا مشتري نخواهند داشت، هزينه هاي سفر براي مسافران كاهش و البته درآمد افراد محلي نيز كم مي شود. شايد تنها بهره اين مسير به معدنچياني برسد كه براي حمل پوكه هاي بي ارزش قلب كوهستان را سوراخ نموده اند.

براستي كسي پاسخ دهد با كدامين مطالعه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران اقدام به آسفالت اين جاده مخرب نموده؟!
با كدامين مطالعه هيئت دولت نهم اقدام به تاييد درخواست ميراث فرهنگي مازندران كرده؟!
تا كي طبيعت منحصر به فردمان را به چوب حراج طماعان خواهيم سپرد؟!
و بخوانيد
ساخت جاده در دماوند اقتصاد منطقه را با ركود مواجه مي‌كند.


قتل دماوند و باقي ماجرا
با توجه به حادثه پيش آمده در تاريخ 17/4/88 براي آسفالت كردن مسير گوسفندسرا در دامنه قله دماوند و آگاهي فدراسيون از موضوع بلافاصله نامه‌اي تهيه و به مراجع ذيصلاح ارسال گرديد كه متن آن به شرح زير مي‌باشد.
جناب آقای!!! صادق محصولی
وزیر محترم!!! کشور

با سلام و احترام!
با ابراز تاسف فراوان به استحضار می‌رساند ضایعه‌ای غیرقابل جبران در دامنه‌ی قله‌ی دماوند ـ‌ مسیر گوسفندسراـ در حال وقوع است.‌
آسفالت یک مسیر هفت کیلومتری در دامنه‌ی کوهستان؟
اقدامات نسنجیده، غیر‌ضروری و غیر‌کارشناسی تنها به بهانه‌ی جذب گردشگر توسط مقامات محلی بخش لاریجان جراحتی عمیق بر پیکر کوه دماوند این موهبت الهی و میراث گران‌بهای طبیعی وارد خواهد کرد.
ادامه مطلب
آسفالت کاري دماوند ادامه دارد

نام صادق !!! محصولي از زمان انتخابات دهم خيلي بر سر زبانها افتاد. دوست و ياور شفيق رئيس دولت و از طراحان اصلي جعل انتخابات! حالا اسم اين آقا در صدر نامه فدراسيون كوه نوردي براي جلوگيري از آسفالت كوه دماوند آمده! در اصل نام كسي كه آراء مردم را آسفالت كرد و در آسفالت دهان مخالفان نتايج انتخابات هم نقش داشت. حالا هم آسفالت مسير گوسفندسرا به اين آقا مربوط ميشه!

اما به فدراسيون عزيز؛ وقتي فدراسيون كوه نوردي به عنوان متولي كوه نوردي در كوه دماوند اقدام به احداث پناهگاه دامنه جنوبي اين كوه مي كنه، خوب شوراي شهر رينه هم اقدام به آسفال مسير ميكنه تا كار خطا رو با خطائي ديگر پاسخ بده!
طبيعي است در آينده بايد شاهد حضور پررنگتر ميراث و اياديش در دامنه هاي دماوند هم بود!
با همه اين حرفا اصطلاح قتل دماوند رو خوب اومديد، بايد گفت هممون در اين قتل نقش اساسي داريم...
خداحافظ كوه سپيد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر